DUYURU /// ERKUT ERSOY : ‘MİT’in sayfasındaki ‘çocuk sayfası’ çocuğun öncelikli yüksek yararına aykırı.’

Millî İstihbarat Teşkilatı’nın ( MİT ) 85. kuruluş yıl dönümü nedeniyle yenilediği internet sitesine (www.mit.gov.tr) eklediği ‘çocuk sayfası, çocuğun öncelikli yüksek yararına aykırıdır.

MİT Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği’nden 25 Ocak 2012 tarihinde ÖZEL BÜRO GRUBU’na gönderilen açıklamada, “çocuklarımızın yanlış bir algılama içerisine girmelerini önleyebilmek” bilgisine yer verildi.

İstihbarat Uzmanı Erkut Ersoy’un, MİT’in çocuk sayfası ile ilgili değerlendirmesi şöyle:

“Bir ülkenin istihbarat teşkilatı yapmakla yükümlü bulunduğu idari faaliyet konusunda yetişkinleri kaynağından ve doğru şekilde bilgilendirmelidir. Bilgilendirmenin çocuk boyutu ise iki açıdan değerlendirilebilir: İstihbarat teşkilatının çocukları ilgilendiren boyutu olmadığı gerekçesiyle internet sitesinde ‘çocuk sayfası’ yer almaz; yer alacaksa çocuk gerçekliğine uygun bir dille tanıtıma yer verilmelidir… MİT’in ‘çocuk sayfası’ bilgilendirme ve tanıtımın ötesinde bir içerikte hazırlanmıştır.

İnternet erişimi olan çocuk ve yetişkinler, dünyadaki örneklerinde olduğu gibi, hiçbir yaş sınırı olmadan MİT’in web sayfasına girebilmektedir. MİT’in ‘çocuk sayfası’ istihbarat örgütlerinin zihniyetiyle birebir örtüşmekte ve çocuğu nesne durumuna indirgemektedir. ‘Çocuk sayfası’nın bilgilendirme bölümü de içerik ve dil açısından sorunlu. Devlet, sınırlar, istihbarat ve MİT kavramları yetişkin bakış açısıyla ve sadece güvenlik boyutuyla anlatılıyor çocuğa. Kullanılan dil ise çocuk gerçekliğine uygun olmadığı gibi çocuğun kavrayışından da çok uzak.

‘Çocuk sayfası’ndaki birinci oyun, iki resim arasındaki 5 farkı bulmaya yönelik ve “her yerde” bulunabilecek bir oyun. İkinci oyun, çocuğun merakını kullanarak istihbarata ilgi duyması amaçlanan, çocuğun ruhuna erken yaşta gizli izleme düşüncesini aşılayan bir içerikte. MİT internet sitesine, CIA sitesine özenilerek ve çocuklarla empati kurmak amacıyla 2 oyun da eklemiş.

Gemisi fırtınada batan ve bir adaya düşen çocuk kahraman Ahmet’in hayatta kalması için ne yapması gerektiği soruluyor çocuklara. Oyunun ilerleyen aşamasında çocuklar istihbarat faaliyetleri konusunda bilgilendiriliyor. Ahmet’in ada halkıyla karşılaşınca ne yapması gerektiği soruluyor çocuklara: A: Kendini tanıtmak; B: Kaçmak; C: İki-üç gün onları gizlice izlemek. Doğru cevap, çocuk kahraman Ahmet’in adadakileri tanımak için gizlice izlemesi. İkinci oyunu bir olta gibi kullanarak çocukların ilgisini çekmeye çalışmak da tam anlamıyla çocuk safiyetini istismara yönelmektir…

MİT’in ‘çocuk sayfası’nda çocukların MİT’i anlamasına yönelik bilgi verilecekse, bu bilgilerin çocuk bakışına ve gerçekliğine uygun bir dille yansıtılması gerekir. Çocuk ve istihbarat sözcüklerinin yan yana kullanılması bile çok sakıncalı. İstihbarat yetişkinlerin gizlilik mesleğidir, tehlikeler içerir. Çok yalın ifadesiyle, çocukların erken yaşta yüzleşmemesi gereken bir meslektir. Çocuğun erken yaşta istihbarat mesleğine özendirilmesi gelişimlerini olumsuz yönde etkileyeceği gibi, yaralı bir kişilikle büyümelerine neden olabilir. Çocukların MİT’in elma şekerine hiç ihtiyacı yok ve olmamalı…”

ÖZEL BÜRO İSTİHBARAT GRUBU

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s